de revolutionaire rebranding van
Leen Bakker
Retail (Woondiscounter)
€158m. omzet
178winkels
Hoofdkantoor
Raamsdonksveer
Medewerkers
2500 personen
Landen
3 landen: Nederland, België, Luxemburg
Oprichting
1918
Rebranding van een retail icoon
Winkelketen Leen Bakker introduceert een nieuw winkelconcept in al zijn woonwinkels en op de site. Het nieuwe gezicht van het woonwarenhuis is landelijk gepresenteerd via radio-en tv- commercials en folders. In de overige 175 vestigingen is het retailconcept gefaseerd uitgerold. Leen Bakker gaat met dit concept in op de wens van de klant die -in een wereld waar alles online verkrijgbaar is – juist extra inspiratie, beleving en service verwacht van de fysieke winkels. Na ruim 15 jaar is het rood-blauwe beeldmerk met uitroepteken vervangen door een nieuw logo. Fris en eigentijds.
Leen Bakker brengt ook diverse services onder de aandacht, zoals de bezorgservice, levering uit voorraad, een inmeet- en legservice voor vloeren en een maakservice voor gordijnen.
Daarnaast is een digitale opmeet-optie voor gordijnen online, net als diverse ‘koophulpen’ die de consument moeten ondersteunen bij het maken van de juiste keuzes. Er worden tot slot meer mogelijkheden tot maatwerk geboden. Een eerste stap daartoe is de UMIX, een eigen merk bankencollectie, waarbij klanten zelf hun opstelling, stof en kleur bepalen.
MR.BRAND hielp Leen Bakker van begin tot eind, met de nieuwe positionering, de nieuwe merkstijl en het toegepaste design in bijvoorbeeld de winkelmaterialen, folder en verpakkingen, gevolgd door een lanceringscampagne en succesvolle themacampagnes.
Merkstrategie
Merkanalyse
Merkpositionering
Merkarchitectuur
Verpakkingen
Schapanalyse
Verpakkingsconcept
Verpakkingsdesign
Roll out
Merkstijl
Merkconcept
Logo
Look & Feel
Private Labels
Richtlijnen
Fotografie
Productfotografie
Folderfotografie
Campagnes
Rebranding campagne
Thema campagnes
TV, Radio, Online
POS materialen
Jingle
Proces
Projectmanagement
Rollout ondersteuning
Waarom een nieuwe merkidentiteit?
Bijna elke Nederlander is vertrouwd met Leen Bakker. Toch had het merk vroeger niet altijd een positieve reputatie. Tegenwoordig heeft Leen Bakker flinke verbeteringen doorgevoerd in productkwaliteit. Daarbij bestaat het klantenbestand nu vaak uit vrouwen. Dit vereist niet alleen concurrerende prijzen, maar ook een aantrekkelijke uitstraling. Met onze nieuwe merkidentiteit bieden we hoogwaardige ervaringen zonder hoge kosten. Bovendien hebben we twee verschillende logo-varianten ontwikkeld om het merk op diverse manieren toe te passen.
Landelijke rebranding campagne
Bijna elke Nederlander is vertrouwd met Leen Bakker. Toch had het merk vroeger niet altijd een positieve reputatie. Tegenwoordig heeft Leen Bakker flinke verbeteringen doorgevoerd in productkwaliteit. Daarbij bestaat het klantenbestand nu vaak uit vrouwen. Dit vereist niet alleen concurrerende prijzen, maar ook een aantrekkelijke uitstraling. Met onze nieuwe merkidentiteit bieden we hoogwaardige ervaringen zonder hoge kosten. Bovendien hebben we drie verschillende logo-varianten ontwikkeld om het merk op diverse manieren te presenteren en te laten opvallen
Thema campagnes
Na de rebranding zijn MR.BRAND succesvolle campagnes voor Online, Televisie, Radio en Bioscoop ontwikkeld. Een van de meest succesvolle campagnes heeft de vorm van een verrassend sociaal experiment en een nominatie voor de SAN-awards opgeleverd. In “Leens Loft” draait het om de vraag: wat wat zeggen échte mensen als zij, zonder dat te weten, op bezoek komen in een loft waarbij álles van Leen Bakker is?
Rebranding van de verpakkingslijnen
MR.BRAND heeft gezorgd voor rebranding van de winkelmaterialen en verpakkingslijnen. De merkstijl van Leen Bakker is het verpakkingsconcept doorontwikkeld op productniveau. Door het merkicoon te gebruiken als format en “visual device”, verwijzen we naar de toepassing van het product voor vloer, wand, tafel, enzovoorts. Daardoor is de verpakkingsstijl consistent en herkenbaar maar flexibel is om in alle categorieën doorgevoerd te worden.
Productfotografie
Met sfeervolle fotografie voor online en in de folder is de merkstijl compleet. Een frisse, moderne en toch warme art direction geven de producten zo het juiste podium.
Behind the Scenes
Samen met opdrachtgever Daphne Höckel, haar collega’s, de interne studio van Leen Bakker en leveranciers hebben we in nauwe samenwerking deze rebranding neergezet. Deze foto’s zijn een eerbetoon aan iedereen die hieraan mee heeft gewerkt.