De rebranding van Eurofiber

Eurofiber heeft een nieuwe merkidentiteit met een volledig nieuw logo. De toonaangevende exploitant van glasvezelinfrastructuur koos voor een beeldmerk dat recht doet aan zowel zijn geschiedenis als ambities. MR.BRAND tekende voor het ontwerp.

 

‘Eurofiber is een bedrijf dat inmiddels al bijna twintig jaar bestaat, maar dat nog steeds het karakter heeft van een start-up: innovatief, eager, gericht op groei en met zowel een zware technische als commerciële insteek’, vertelt Armand Rouw, directeur Corporate Communicatie van Eurofiber. ‘En tegelijk zijn we inmiddels ook volwassen geworden. Het netwerk maakt deel uit van de vitale infrastructuur van Nederland en België en duizenden bedrijven en organisaties in de zorg, onderwijs en de overheid zijn elke dag voor hun cruciale processen afhankelijk van onze diensten’.

John Robin Smith van MR.BRAND: ‘Wij wilden die beide elementen laten terugkomen in het nieuwe logo. We wilden een beeldmerk ontwerpen dat past bij het Eurofiber van nu.’ Hij vervolgt: ‘De olifant staat al sinds de oprichting in het logo. Het staat voor de geschiedenis, de kracht en het bestaansrecht van Eurofiber. Dit is een kenmerkend element en het is terecht dat Eurofiber dit per se terug wilde zien in een nieuw ontwerp. Wel hebben we hem een modern uiterlijk gegeven en hem van dynamiek voorzien.’

Een andere verbetering is de leesbaarheid. Smith: ‘We hebben gekozen voor een meer duidelijke en moderne letter. Het vorige logo had een sterke link met het glasvezelnetwerk, en dat was destijds ook logisch. Maar nu Eurofiber steeds meer staat voor digitale connectiviteit in bredere zin, hoeft die link niet meer zo nodig in het logo en hebben we gekozen voor een aansprekend, leesbaar woordbeeld.’

Digitale connectiviteit
door open glasvezelnetwerk

245m.

Omzet op basis van 2022

4

Landen


Hoofdkantoor

Gevestigd in Maarssen

Netwerk

70.500 km.

Landen

Het werkgebied is Nederland, België, Duitsland en Frankrijk

Opgericht

Opgericht in 2000.

Herpositionering en rebranding van Flynth

Van ‘de regionale speler met 60 vestigingen’

naar: “Nederlands’ grootste in advies en accountancy”

Merkstijl concept

Het logo van Eurofiber is zorgvuldig ontworpen om de kernwaarden en unieke positie van het merk binnen de telecomsector te weerspiegelen.
De onderscheidende eigenschap van Eurofiber is het open netwerk, dat klanten de flexibiliteit biedt om diensten en capaciteit op maat te kiezen en te schalen – een duidelijk verschil met het gesloten netwerkmodel van traditionele aanbieders zoals KPN.

Open en Flexibele Vormgeving
Het ontwerp verbeeldt Eurofiber's open netwerkstructuur door een visuele representatie van openheid en flexibiliteit. De vormgeving straalt aanpasbaarheid uit, en symboliseert de mogelijkheid voor klanten om hun digitale infrastructuur naar eigen wens in te richten, waardoor het open karakter van Eurofiber direct zichtbaar wordt.

Het Olifant-symbool
De keuze voor een gemoderniseerd olifantensymbool benadrukt de betrouwbaarheid, robuustheid en duurzame kwaliteit van Eurofiber. De olifant staat symbool voor een krachtig, solide netwerk dat bestand is tegen grote digitale vraag en ondersteuning biedt voor omvangrijke data-infrastructuren.

Modulaire Vormentaal
De modulaire vormentaal doet denken aan bouwstenen en benadrukt de opbouwbaarheid van het Eurofiber-netwerk. Elke klant kan zijn eigen configuratie creëren, wat visueel wordt ondersteund door een logo-ontwerp dat verwijst naar het flexibel samenstellen en uitbreiden van hun diensten.

Deze visuele elementen versterken gezamenlijk de positionering van Eurofiber als een open, robuust en betrouwbaar merk in de digitale infrastructuursector.

Rebranding
Implementatie & Roll Out

Eurofiber heeft MR.BRAND gevraagd de nieuwe merkstijl op alle huisstijldragers toe te passen, van plaatsing van lichtreclames aan de panden, tot signage bij de recepties en door de gebouwen heen, tot de ontwikkeling van een nieuwe website in de nieuwe Look & Feel.