€1b.
Omzet (2021)
4.000
Medewerkers
23
Landen
1996
Opgericht
wereldwijde rebranding
Stepstone is een van de toonaangevende online jobportals in Europa. Stepstone trekt alleen al in Duitsland vele miljoenen bezoekers per maand en is daarmee een van de meest bezochte online banenportals.
MR.BRAND heeft het creatieve concept dat ontwikkeld is door Dawn in de wereldwijde rebranding van Stepstone verder vorm gegeven in een uitrol in 23 landen.
Uiteraard gaat hier veel aan vooraf. Drie verschillende creatieve routes zijn ontwikkeld en getest in de belangrijke landen waarin Stepstone opereert. Daarin meet MR.BRAND niet alleen de voorkeur maar ook de acceptatie van verandering. De inzichten uit dit onderzoek zijn verwerkt in de definitieve vormgeving van zowel het logo als de Look & Feel.
Verandering mag nooit een doel op zichzelf zijn.
Daarom heeft MR.BRAND ook een merkdiagnose (Brand Intelligence) van het merk Stepstone uitgevoerd in de verschillende markten. Dit levert een ongecensureerde definitie van Stepstone. Daarmee wordt objectief duidelijk of, wat, waar en hoe er moet worden veranderd.
Ook heeft MR.BRAND vooraf een Impact Analyse uitgevoerd om vooraf een slim uitrolplan en de benodigde investeringen per deelgebied scherp te hebben voor de rebranding. Dat levert verschillende scenario’s die passen bij de organisatie, het budget en de cultuur.
voorbereiding
MR.BRAND is betrokken om de implementatie in 23 landen van Stepstone in goede banen te leiden, met ondersteuning van het uitontwikkelen van de stijl en de doorvoering daarvan.
In de voorbereidende fase heeft MR.BRAND een Impact Analyse is 23 landen uitgevoerd, voor de financiële, organisatorische en visuele eisen, voorwaarden en (on)mogelijkheden te vertalen naar een concreet plan. Het plan omvat meerdere scenario’s met een afweging om de nieuwe merkstijl optimaal door te voeren.
Stepstone bedient veel verschillende doelgroepen in de verschillende landen. Het is van belang dat een nieuwe merkstijl optimaal presteert en communiceert naar al deze groepen. Daarom heeft MR.BRAND een Visual Bandwidth ontikkeld voor Stepstone. In een praktisch overzicht is gelijk te zien hoe de merkstijl zich vertaalt naar de verschillende markten, waardoor het merk optimaal aansprekend is voor iedereen, en toch één Stepstone is.
Het creatieve werk is door MR.BRAND getest in de voor Stepstone belangrijkste landen. Op basis daarvan is de voorkeur voor creatieve richting af te leiden en wordt de merkuitstraling gefinetuned naar maximale acceptatie van de landen.
Doordat we tijdens het onderzoek ook een merkdiagnose (Brand Intelligence) uitvoeren, zien we ook hoe het merk Stepstone ‘in het hoofd zit’, en aan welke knoppen ’te draaien’ in de desbetreffende marktgebieden.
oud vs. nieuw
Het oude Stepstone is bekend om het beeld van de ‘stapstenen’. Dit speelt sterker een rol in markten waar de bekendheid van Stepstone groter is.
In de nieuwe Look & Feel is een fijne balans ontstaan tussen de herkenbaarheid van het Stepstone merk met de kleurrijke mensgerichtheid van de nieuwe positionering.
MR.BRAND heeft de doorvertaling van de nieuwe huisstijl in de middelen mogen verzorgen en helpen uitrollen naar de verschillende landen.
Met de sterke landenorganisaties is het extra belangrijk dat aan alle mogelijke vereisten en ‘must haves’ wordt voldaan. Zo werden per jaar 2.000 stockbeelden gebruikt en is het ontwikkelen van breed bruikbare MS-Office templates voor Powerpoint en Word onmisbaar voor de onderlinge samenwerking.